Parlez-vous français?

Idem Vám porozprávať príbeh. Príbeh o dievčati, ktoré snívalo minimálne 5 rokov, že raz bude študovať vo Francúzsku. Preto si aj vybralo bilingválne slovensko-francúzske gymnázium v Bratislave. Učilo sa francúzštinu už na základnej škole. Rozmýšľalo ešte nad španielčinou, ale jazyk zamilovaných jej zaimponoval viac. Bude niečo na tom, že jej prastará mama prežila krásnych 15 rokov blízko Paríža. Musela sa však z tejto krajiny nakoniec vrátiť späť na Slovensko, ale táto reč jej ostala v srdci až dokým neopustila tento svet. A to myslím doslova. Dožila sa krásnych 89 rokov a do posledného momentu by bola schopná rozprávať plynule francúzsky. Ostal po nej aspoň jeden veľmi vzácny dar. Výkladový slovník s ilustráciami z roku 1939. Tí, ktorí sa učíte tento jazyk, tak je to predchodca Malého Róbertka.





Poviem Vám ja ale jedno tajomstvo. To dievča som ja. Viem, veľmi šokujúce zistenie :)). Písala som o mojej prastarej mame. Česť jej pamiatke. 

Mária Súkeníková (1926-2015)

Poďme si teda povedať niečo o mne. Mojím snom bolo ísť študovať do krajiny, v ktorej ľudia rozprávajú iba svojou rodnou rečou, nikam sa neponáhľajú a ich najobľúbenejší nápoj je víno. Tak som si ja teda podala prihlášky na rôzne školy, ktorých zameraním bola chémia. Jednoducho som si k tomuto predmetu našla cestu na strednej. Priznám sa však, že mi nešiel ani tak geniálne. Nakoniec som si vybrala školu, ktorá bola Slovensku najbližšie. Konkrétne Polytech Annecy-Chambéry. Táto povedzme fakulta, je súčasťou Université Savoie Mont Blanc. Škola sa nachádza v nádhernom prostredí medzi horami neďaleko od jazera Le lac du Bourget. Vo všeobecnosti je to krásna a veľmi tichá lokalita. 

Keďže som chcela študovať niečo s chémiou, konkrétnejšie by som sa stále chcela venovať kozmetike, tak som sa vybrala na túto školu úplne sama. Moje štúdium pozostávalo z predmetov ako matematika, chémia, fyzika, informatika, a pod. Pýtate sa prečo? Haha, sama neviem :). Išlo o tzv. Peip-prípravný cyklus (2 roky), ktorý Vás pripravuje na hocijaké odvetvie inžinierskeho štúdia. Naivne som si myslela, že idem na vysokú školu. Moje očakávania od vysokej boli také, že nebudem od rána do večera v škole. Mala som skrátka pocit, že na vysokej škole Vám nebudú kontrolovať domáce úlohy. 
Vo všeobecnosti mi nevyhovoval celý francúzsky prístup “Zisti si všetko sám.” O ich známkovacom systéme sa musím ale trochu zmieniť. Predsa len sa totálne líši od toho nášho. V tejto krajine nepoznajú systém známok ako 1-5, ani A-Fx. Oni “jednoducho” všetko hodnotia na 20 bodov. Priznám sa, že do dnešného dňa by som Vám to všetko nevedela vysvetliť. Mali sme skúšky dvakrát za semester, plus teda nejaké testy počas celého semestra, prípadne nejaké práce. Boh vie v akom pomere brali každý jeden výsledok. Smiešny bol aj fakt, že ani moji spolužiaci sa v tom nevedeli vyznať, ba dokonca ani nepoznali význam kreditov. Pre nich boli podstatné body. Častokrát som sa cítila ako Alica v krajine zázrakov. Celé moje štúdium bola jedna veľká mágia. 

Trošku by som sa chcela zmieniť aj o mojich rovesníkoch, spolužiakoch. To, čo si teraz prečítate, ste už počuli určite od každého študenta, ktorý bol niekde v zahraničí. Nik tam ani len netuší, kde sa Slovensko nachádza! Pravdupovediac nemali vôbec prehľad o tom, čo sa deje vo Francúzsku, a nieto v zahraničí. Nemala som si s nimi koľkokrát ani čo povedať, tak sa mojimi najlepšími kamkami stali ne-Francúzsky. Dievča marockého pôvodu narodené v Španielsku a druhé dievča, ktorej korene siahajú až do Kamerunu. Možno by ste nepovedali, ale v tejto krajine sa nachádza toľko rasistov ako nikde inde. Odkedy som sa začala kamošiť s dievčatami iného pôvodu, tak si Francúzi dodržiavali určitý odstup už aj odo mňa. 

Tieto moje skúsenosti sa do jedného článku nezmestia, ale určite sa k pokračovaniu dostanem onedlho. Čakajú na Vás minimálne ešte moje zážitky s miestnym zdravotníctvom, o ktorom sa asi celkom rozpíšem. Taktiež sa pobavíme na tému, prečo sa vraciam na Slovensko. 

Stay tuned na pokračovanie! Píšte mi Vaše skúsenosti s inými krajinami, budem sa tešiť, keď si spolu povymieňame skúsenosti :).

Vaša A.




Komentáre