Nepriateľ 21.storočia?

Za posledné roky sa počet ľudí trpiacich mentálnymi poruchami zvýšil o viac ako 70%. Každým dňom počujeme čím ďalej, tým viac slová úzkosť, depresia, nervozita... Napriek tomu, je táto téma neustále tabu. Častokrát sa bojíme priznať, že by sme mohli trpieť nejakou duševnou nevyrovnanosťou. Nevyhľadávame odbornú pomoc, nerozprávame o našich problémoch nášmu okoliu a najväčšou prekážkou je začať od seba. Je veľmi ťažké priznať si, že s nami niečo nie je v poriadku, no oveľa ťažšie je nehanbiť sa. V prvom rade nehanbiť sa sám pred sebou, ale ani pred našimi najbližšími. 

Zamýšlali ste sa niekedy nad tým prečo sa počet ľudí trpiacich s mentálnymi poruchami neustále zvyšuje? Ja áno. Zaujímam sa o túto tému preto, lebo sa ma do istej miery taktiež týka. Trpím úzkostnou poruchou, ako pomaly každý druhý mladý človek. Prečo tomu tak je? 

Narodili sme sa do doby, v ktorej sú na nás, mladých ľudí kladené “vysoké” nároky. V minulosti nebola vysoká škola takou nevyhnutnosťou, ako je dnes. V dnešnej dobe je bohužiaľ vysoká škola akousi “povinnoou jazdou”, ak chceme v živote dosiahnuť niečo viac. Paradoxom je, že väčšina ľudí s vysokým vzdelaním aj tak skončí pri úplne inej práci. Je teda vysoká škola povinnosťou dnešnej doby? To je téma, na ktorú raz určite urobím článok. 

Na druhej strane, doba našich rodičov, starých rodičov a nehovoriac už o prastarých rodičoch, bola omnoho náročnejšia. My, mladí ľudia, si to vôbec neuvedomujeme a všetko berieme ako samozrejmosť. V škole sa učíme tak o tretinu menej ako sa učili naši predkovia. Nemusíme počítať z hlavy, máme kalkulačky, ktoré všetko za nás vypočítajú. Nie sme nútení chodiť do knižnice a hľadať si informácie v starých zaprášených knihách. Za sekundu si vieme vyhľadať akúkoľvek informáciu, akú chceme. 

Žijeme v uponáhľanej dobe, v ktorej sa na nás informácie valia z každej strany. Tieto informácie sa šíria extrémnou rýchlosťou a sme nimi do veľkej miery presýtení. Je to pozitívum alebo negatívum dnešného sveta? Máme byť vďační za internet, ktorý nám umožňuje dostať sa k informáciám k akým chceme? Máme sa tešiť z tejto “úžasne” ľahkej doby? Toto sú otázky, ktoré má už dlhšiu dobu trápia. To môže byť ten hlavný dôvod, prečo sa nachádzame v neustálom strese. Na dennom poriadku sa stretávame s rôznymi hrozbami tohto sveta. Riešime otázky všeho druhu, a to môže byť jeden z dôvodov, prečo sme na tom tak, ako sme. 

Chcela by som sa prihovoriť najmä Vám, ktorí si prežívate to, čo ja. Chcela by som Vám všetkým dať najavo, že sa nemáte prečo hanbiť vysloviť nahlas, ak vnútorne trpíte. Necítite sa dobre v spoločnosti preplnenej ľuďmi? Dokážete sa sami vystresovať z úplnej maličkosti? Bije Vám srdce rýchlejšie, ako by malo? Máte pocit, že sa neviete nadýchnuť? Máte strach z nových ľudí? JE TO V PORIADKU. Najdôležitejšie je DÝCHAŤ. Nejde o nič vážne! Nebojte si priznať, že s Vami nie je niečo v poriadku. Nájdite si miesto, aktivitu, čaj, hudbu, hocičo, čo Vám prináša do života POKOJ. 

Poďme teda teraz na moje odporúčania...
  1. Joga: Mne osobne pomáha so správnym dýchaním a uvoľnením mysle. Podľa môjho názoru ide viac o mentálne cvičenie, pretože si musíte nájsť vnútorný pokoj. Existuje veľmi veľa druhov jogy, je len na Vás, akú si vyberiete. 
  2. Čaj: Medovkový mi vždy pomáha najviac, ale taktiež funguje mäta, kamilka, levanduľa...
  3. Oleje: Odkedy som vo Francúzsku, tak stres bol mojím veľkým nepriateľom. Objavila som tu čaro levanduľového olejčeka, ktorým si potrete zápästia a dýchate. Ďalším objavom bol pre mňa výťažok z figovníka. Môžete si o ňom nájsť viac na našom kamošovi Googli, tiež pomáha so zredukovaním stresu. 
  4. Pre zaujímavosť Vám dávam do povedomia video od tvorcov TED-Ed https://www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE. Dozviete sa v ňom ako na Vaše telo pôsobí stres. 
  5. Mojím posledným odporúčaním je podcast “The health code”. Chcela som Vám vybrať konkrétnu epizódu, ale všetky sú super a nevedela som si vybrať! Ide o krásny mladý pár žijúci v Austrálii. Obaja sú content creators, či už na youtube alebo instagrame. Chcela som ich dať k tejto téme, keďže Sarah si prešla v živote všelijakými životnými fázami a o všetkom rozpráva s maximálnou úprimnosťou. https://open.spotify.com/show/1dlfl4rDkWMQTGPOfRdcLQ?si=aNrMorgTTmGubxYL_jY7lg

Nakoniec by som chcela už len povedať, že budem veľmi šťastná ak s nami zazdieľate Vaše príbehy, ale aj názory. Pokojne nám napíšte do directu na náš instagramový profil @slnieckar_ky alebo sem do komentu. 

S úsmevom a odhodlaním do nového týždňa A. :)

Komentáre